Laddning av innehåll ...
Navigation

Nyheter

Tillbaka

ÖoB väljer kolsyreprodukter från Vikingsoda

Intellifood blir leverantör av Vikingsoda kolsyreprodukter till ÖoB:s samtliga varuhus i Sverige. Vikingsoda är sedan 5 år ett etablerat varumärke för kolsyreprodukter på den svenska marknaden och sortimentet består av kolsyremaskiner, vattenflaskor, kolsyresmaker och kolsyrepatroner.

- Avgörande för vårt nygamla val av leverantör är att vi vet att det fungerar med Vikingsoda. Bra kundservice och säkra leveranser är mycket viktigt för oss, i synnerhet för kolsyrepatroner, säger Tony Nilsson, kategorichef ÖoB.

- Efter ett års uppehåll är vi nu tillbaka som leverantör till ÖoB, något som vi ser som ett kvitto på att vårt koncept är rätt. Vi är experter på effektiv logistik för patronbyten och har en unik metod för snabba och säkra leveranser, Vikingsodametoden. Tillsammans med ÖoB har vi tagit fram en anpassad lösning efter deras önskemål, säger Mats Thörnblad, VD Intellifood Sweden AB.

Vår leveranssäkerhet beror delvis på att kolsyrepatronerna fylls i egen anläggning placerad i Upplands Väsby, strax utanför Stockholm. Fyllning i Sverige innebär kortare transporter och minskad belastningen på miljön.

Vi gläder oss åt det förnyade förtroendet och ser fram emot ett nära samarbete med ÖoB.

Vikingsoda blir leverantör till MyWay

Vikingsoda utökar sin kundkrets och välkomnar MyWay-butikerna som ny kund. Det finns 152 MyWay-butiker i Sverige, från Höllviken i söder till Ockelbo i norr. Aktuell lista över var butikerna finns hittar du på deras hemsida, www.mywaybutikerna.se.

MyWay är en del av Privab som är privata grossister i samverkan för kiosker, service- och videobutiker, föreningar, tobakshandeln och dagligvarubutiker vid inköp av konfektyrer, snacks och drycker. Privab är branschens snabbast växande aktör och driver butikskedjan MyWay. MyWay-kedjan startade i april 2008 och hela konceptet har uppgraderats för att kunna erbjuda ett ännu vassare koncept för lokala handlare.

- Vi vill kunna erbjuda våra butiker eftertraktade produkter och kolsyresortimentet är definitivt passande för våra handlare. Vi är jätteglada över vårt nya samarbete med Intellifood, säger Jonas Mattsson, Konceptansvarig på MyWay.

Vikingsodasortimentet växer och finns nu på ännu fler orter runt om i Sverige. Vår målsättning är att konsumenten kan byta sin kolsyrepatron i sin närbutik eller hos sin lokala handlare.  

- Vi är väldigt positiva och välkomnar MyWay-butikerna som kund hos oss.  Nu blir det ännu smidigare för konsumenten att byta sin kolsyrepatron lokalt i sin närbutik, säger Mats Thörnblad, VD Intellifood Sweden AB.

Vi ser fram emot ett gott samarbete och önskar MyWay-butikerna lycka till.

Intellifood Sweden AB har lanserat sin nya hemsida - www.intellifood.se

Med nytillkommande varumärken och ett breddat sortiment har det känts naturligt att skapa en helt ny plattformsoberoende hemsida med modern design, nya funktioner och en webbshop. Just nu samsas varumärkena Vikingsoda och Aronia Original på hemsidan, men allt är förberett för att kunna lägga till nya varumärken och produkter.

En nyhet är att det nu går att köpa produkterna via en inbyggd webbshop. I shoppen får man på ett enkelt sätt översikt över hela vårt produktsortiment. Betalning görs enkelt och säkert via Klarna med kreditkort eller mot faktura.

- Vi vill att våra produkter ska vara lätt tillgängliga för alla konsumenter, men webbshoppen ska endast ses som ett komplement där man kan handla, om en viss vara kan vara svår att hitta i butikerna på orten där man bor. Vår ambition är att det allra mesta ska säljas via butik och vi erbjuder därför handeln bra villkor för partnerskap med oss, säger Mats Thörnblad - VD på Intellifood Sweden AB.

I nästa version av hemsidan kommer det finnas en funktion för att hitta närmaste återförsäljare, men tillsvidare får de som hör av sig till oss information om var de kan köpa våra produkter.

- Vad gäller Vikingsodaprodukterna så är återförsäljarnätet redan idag väl utbyggt, produkterna har ju funnits på marknaden i 5 år. Aronia Original däremot är ju alldeles nytt för Sverige, så här är återförsäljarkåren under uppbyggnad. Nya återförsäljare är hjärtligt välkomna att kontakta oss, säger Nicole Bertilsson - Marknadschef på Intellifood Sweden AB.

 

Intellifood utsedd till svensk distributör för Aronia Original

Aronia Original GmbH i Dresden, Tyskland, har utsett Intellifood Sweden AB till sin exklusiva distributör i Sverige, av produkter framtagna från det europeiska superbäret aronia. Så här beskriver Jörg Holzmüller, ägare och VD för Aronia Original, aroniabärets egenskaper och samarbetet med Intellifood:

- Aroniabäret med sina extraordinära aktiva substanser ger ett naturligt och enkelt svar på vår tids utmaningar. Det är det enda europeiska superbäret som förtjänar epitetet ‘Lebensmittel: ein Mittel zum Leben’ - en källa till liv. Bärets höga koncentration av antioxidativa färgämnen, som OPC, stödjer och aktiverar vår egen inneboende elementära kraft som leder till ett balanserat och hälsosamt liv. Att inta små dagliga kvantiteter visar positiva effekter redan efter en kort tid. Nyttan med bäret är så enastående att det måste göras tillgängligt för alla.

- Vi är glada att vi har funnit en partner som förstår och stödjer vår vision. Med deras hjärta och kännedom om människors hälsa kommer teamet hos Intellifood att ge ett värdefullt bidrag till att göra bäret populärt i Sverige, säger Jörg Holzmüller.

Alla produkter från Aronia Original är 100 % naturliga, 100 % rena och 100 % ekologiska. Aronia är GMO-fritt. Innehåller inga konstgjorda konserveringsmedel - aronia konserverar sig självt, inga konstgjorda färgämnen - aronia är ett färgämne i sig. Enkelt att använda och prisvärt - kostar mindre än 10 kronor vid daglig användning (baserat på aroniajuice).

På Intellifood är vi måna om att det vi säljer ska tära så lite som möjligt på jordens resurser. Att göra sitt kolsyrade vatten hemma med produkter från 5-årsjubilerande varumärket Vikingsoda som vi äger och distribuerar, är ett exempel på detta. Aronia Original är den ledande europeiska tillverkaren av produkter baserade på superbäret aronia, sortimentet passar fantastiskt bra in i vårt utbud av produkter för miljö- och hälsomedvetna konsumenter.

- Bären odlas på ekologiskt sätt i Europa och nyttan för hälsan minst lika god som populära superbär transporterade till Europa från Sydamerika. Vår ambition är att detta europeiska superbär ska bli lika populärt som det redan är i länderna i central- och östeuropa. Där finns aroniaprodukter att köpa i alla butiker som säljer ekologiska och hälsofrämjande livsmedel, säger Mats Thörnblad, VD på Intellifood Sweden AB.

2013 blev ett riktigt bra år, nu kan vi gå vidare med nya spännande satsningar under 2014

Idag har det gått precis ett år sedan Intellifood tog över ansvaret för marknadsföring, försäljning och distribution av kolsyreprodukter från Vikingsoda, ett år som sammantaget varit mycket framgångsrikt och inneburit att bolaget nu står stärkt inför nya satsningar under 2014.

Bokslutet för kalenderåret 2013 är under utarbetande och för året kommer vi att redovisa en försäljning på nära 15 miljoner kronor. Lönsamheten har varit god och det har gjort att vi har kunnat bygga upp varulager, framför allt av nya kolsyrepatroner, och att investera i ny toppmodern utrustning för att fylla kolsyrepatroner.

Under året har det bokförda värdet av anläggningstillgångar och varulager ökat med över 2200 tkr. Mer än hälften av dessa investeringar är finansierade med egna medel, resterande huvudsakligen genom ägartillskott.

- Vi står nu ordentligt rustade för att uppfylla och överträffa våra kunders förväntningar på snabba och säkra leveranser, något som genom åren alltid varit Vikingsodas signum. Vi har också kapacitet att ta emot nya kunder, såväl enskilda butiker som större kedjor. Vi kan erbjuda service och övriga villkor som vi vet är mycket konkurrenskraftiga, säger Mats Thörnblad, VD på Intellifood Sweden AB.

När andra större aktörer fyller sina kolsyrepatroner i Tyskland håller vi benhårt fast vid att fylla allt i Sverige med egen utrustning placerad på vår anläggning i Upplands Väsby.

- Nu när vi moderniserat och byggt ut vår fyllningskapacitet ser vi inga ekonomiska fördelar med att transportera tompatroner utomlands för fyllning och framför allt innebär fyllning i Sverige mindre belastning på miljön, säger Mats Thörnblad.

För ytterligare information, kontakta:

Mats Thörnblad, VD tel: 08-551 126 55

Vi breddar sortimentet och har bytt namn – nu heter vi Intellifood Sweden AB

Under varumärket Vikingsoda har det ända sedan 2009 marknadsförts produkter för alla som vill göra sitt eget kolsyrade vatten hemma. Kolsyremaskiner, kolsyrepatroner, vattenflaskor och smaker är fortfarande våra huvudprodukter och kommer att så förbli under överskådlig tid framöver. Konsumenter som bubblar hemma har gjort ett intelligent val i att inte släpa hem flaskvatten och minimerar på så sätt belastningen på miljön.

Med start år 2014 kommer vi att lansera nya produkter inom nya produktkategorier, fortfarande med intelligenta konsumenter i åtanke. Det blir produkter för alla som gör medvetna val av vad de äter och dricker. Intelligenta val för den egna hälsan helt enkelt.

Vårt nya namn – INTELLIFOOD SWEDEN AB – avspeglar karaktären på det sortiment som kommer att finnas att tillgå hos oss. Flera nya leverantörer är redan kontrakterade, och vartefter produkterna blir tillgängliga publicerar vi information om detta i denna spalt.

 

Ny fyllningsutrustning ger oss tredubblad produktionskapacitet

Ända sedan starten 2009 då de första Vikingsodapatronerna levererades på den svenska marknaden har antalet fyllningar ökat månad för månad. Vi har redan tidigare vid flera tillfällen utökat maskinparken för att hinna med att möta efterfrågan på fyllningar från alla våra återförsäljare.

Tekniken har utvecklats och i juni 2013 beslutade vi att göra en betydande investering i en helt ny fyllningsmaskin från en av europas ledande tillverkare av fyllningsutrustning för gaser av allehanda slag. Maskinen installerades under sommaren och har varit i drift sedan augusti 2013.

I den nya maskinen har många manuella moment automatiserats och det ger därmed möjlighet till fördubblad produktion per timme jämfört med de maskiner vi  arbetat med tidigare. Den nya maskinen kan dessutom utan tidsödande omställningar fylla alla sorters kolsyrepatroner, även de gamla stålpatronerna som finns kvar på sina håll och andra specialpatroner. Eftersom vi behåller de “gamla” maskinerna blir effekten en tredubblad produktionskapacitet för toppar i produktionen och vi får dessutom en backup om den nya maskinen skulle behöva service.

Med denna investering har vi säkrat att vi aldrig ska behöva få slut i lager bara för att efterfrågan ökar, en trygghet för gamla återförsäljare och en möjlighet för oss att ta emot nya kunder, stora som små. All produktion i Sverige, högsta tänkbara leveranssäkerhet och ett oöverträffat system för hantering av leveranser till och från återförsäljare av Vikingsodas kolsyrepatroner har alltid varit en ledstjärna för oss.

Vikingsoda blir leverantör till Ahlberg-Dollarstore AB

Vikingsoda utökar sin kundkrets igen och och välkomnar Ahlberg-Dollarstore AB som ny kund. Dollarstore har 31 butiker från Eksjö i söder till Gällivare i norr och räknar med att öppna mer än 5 nya butiker per år. Hela Vikingsodas sortiment finns hos Dollarstore från början; kolsyremaskiner, kolsyrepatroner, vattenflaskor och smaker. Aktuell lista över var Dollarstore finns hittar du på deras hemsida, www.dollarstore.se.

Vi ser fram emot ett gott samarbete och önskar Dollarstore lycka till.

Vikingsoda blir leverantör till Karlssons Varuhus AB

Vikingsoda utökar sin kundkrets och välkomnar Karlssons Varuhus AB. Karlssons satsar fullt ut och har tagit in hela Vikingsodas sortiment; kolsyremaskiner, kolsyrepatroner och smaker.

Vi är mycket glada över att påbörjat ett samarbete med ytterligare en stor kund. Vi ser det som en bekräftelse på vår framgångsrika satsning inom området bubbla ditt vatten hemma. Värt att nämna är också att alla 15 varuhus har utrustats med en Returmaskin för tomma kolsyrepatroner, säger Ove Edström, VD på Vikingsoda.

Karlssons berättar själva att de erbjuder, prisvärd familjeshopping på 15 orter från Bollnäs i norr till Bräkne-Hoby i söder. Företaget är i en expansiv fas och siktar på att ha 25 butiker inom en snar framtid.

Vi ser fram emot ett gott samarbete och önskar Karlssons Varuhus AB lycka till.

Back to top